Onderzoek en praktijk: De ploegentijdrit

In een onderzoek van onder meer Padilla is vastgesteld dat de ploegentijdrit meer vraagt van de renners dan een individuele tijdrit: In een individuele tijdrit (bergop of vlak) rijden de renners gemiddeld op ongeveer 102% van het verzuringspunt, in een ploegentijdrit op 105%, en dan is de ploegentijdrit meestal ook nog eens langer!

Voor een ploegentijdrit is het voordelig als je een grote, zware renner bent met smalle schouders. Grote renners kunnen meer vermogen leveren dan kleine terwijl het nadeel van de grotere luchtweerstand veel minder groot is op de racefiets. Dat laatste is vooral het geval bij een ploegentijdrit omdat je gebruik maakt van elkaars zog. Bovendien moet tijdens zo’n tijdrit met 9 man heel ‘piekerig’ vermogen geleverd worden, zowel wanneer je ‘in het wiel’ zit, als wanneer je op kop rijdt. Dat vraagt een specifiek soort renner, klimmers zijn hier vaak niet goed in, die kunnen juist constant vermogen leveren. Sprinters blijken het vaak weer beter dan verwacht te kunnen. Een goede manier om voor zo’n tijdrit te trainen is achter een auto of brommer rijden, de wijze van vermogen leveren is dan ongeveer hetzelfde. Of natuurlijk de tijdrit zelf oefenen met 9 man, wel zo goed voor de teamgeest. Het loont, zoals je hebt gezien.

Bron (onder meer) Exercise intensity during competition time trials in professional road cycling. Padilla S. e.a., Med. Sci. Sports Exerc.

* Columnist Adrie van Diemen
Adrie van Diemen heeft acht jaar ervaring als trainer en begeleider van de Rabobank wielerploegen en heeft onder meer gewerkt met de wereldkampioenen Greg LeMond en Danny Nelissen, tevens is Adrie columnist van het blad Fiets. Meer info: www.webtrainer.nl. Wil jij ook professioneel voor de dag komen? Bestel dan wielerkleding bij Tenuta Fietskleding. Tenuta heeft een ruim aanbod fietskleding van de merken Assos, Castelli en Sportfull.