Laat die soep maar staan!

Oktober 2005 gaat net geen record breken wat het aantal zonuren betreft. Maar ik breek wel een record. Als koukleum heb in nog nooit zolang in korte broek doorgefietst! Half oktober was het dan toch jammer genoeg afgelopen. Eindelijk herfst!

Het wordt weer tijd voor toertochtjes op de mountainbike. Waarbij het weer een minder belangrijke rol speelt want van raggen in de bossen blijf je toch wel warm. Een beetje regen geeft dan niks. Behalve dan dat de ondergrond meer gaat zuigen en je alleen nog maar meer inspanning levert bij een lagere snelheid.Het leuke is natuurlijk dat je je zo inspant dat misschien alleen koude voeten je laten weten dat het koud is. Of het puntje van je neus. Na 45 kilometer proeft je voorhoofd zout en ben je blij dat er in je auto droge kleren liggen te wachten omdat je toch behoorlijk nat bent gezweet.

In feite heb je dan ook bijna net zoveel vocht nodig als in de zomer. Heel koud water is niet aanlokkelijk om te drinken maar is te doen. Het staat de opname in je lichaam niet in de weg. Met een beetje pech bevriest echter de dorstlesser in je bidons als het erg koud is. Superpech is dan wanneer de verzorgingspost halverwege alleen maar warme soep heeft. Gelukkig lezen de organisatoren van toertochten ook af en toe een goed boek en komt dat steeds minder voor. Want van soep krijg je alleen maar nog meer dorst. Op die manier loop je meer kans op een vochttekort dan in de zomer. Beneden het vriespunt is een camelbag op je warme rug een goed idee want dat halve litertje wat je mee kan nemen in je achterzak is veel te weinig. In je bidons of camelbag kun je het beste een dorstlesser doen (60 gram koolhydraten per liter). In de winter kun je een grote bidon per uur rekenen maar nog mooier zou zijn wanneer je een liter per uur weg kunt klokken. Dat betekent misschien dat je net wat extra vocht bij de drinkpost moet pakken. Lukt dat niet dan kun je zorgen voor een extra bidon in de auto of sporttas. Iets te eten onderweg is niet nodig. Of je moet tochten langer dan drie, vier uur fietsen. Zorg wel voor wat te eten op de terugweg naar huis. Hoe eerder je na de inspanning weer eet en drinkt, hoe eerder je weer herstelt. Kun je de volgende dag weer met sterke benen de blubber in. En dan toch het liefst met een zonnetje erbij….

* Columnist: Ir. Yneke Vocking heeft Humane Voeding (nu: voeding en gezondheid) gestudeerd aan Wageningen Universiteit.
Inmiddels heeft ze vele voedingsadviezen gegeven aan sporters die het maximale willen halen uit hun trainingsarbeid. Versneld herstel en vergroten van de belastbaarheid is dan de basis van het voedingsadvies. Yneke werkt samen met professionals uit andere disciplines om sporters optimaal te kunnen begeleiden. Meer info: www.voedingsadvies.info